13:57 Про піст | |
Святий Василій Великий у своїй проповіді - гомілії на піст стверджує, що він такий давній, як і саме людство. Він приписаний ще в Едемському саду: «Адам отримав цю першу заповідь: «З дерева пізнання
добра і зла не їстимете!» (Буття 2:17). Це «не їстимете» і було наказом посту й
стриманості! Коли б Єва постила на плід дерева, то не змушені були б ми тепер
постити… Тому, що ми (людство в особі Адама і Єви) не постили, нас прогнано з
раю! Щоб до нього знову повернутися, дотримуймося посту!... Одначе, не шукай
користі тільки в самій стриманості від страв! Правдивий піст – це усунення
гріхів! «Усувай усяке братання з неправдою» (Іс. 58:6). Подаруй ближньому
образу! Відпусти йому борги! «Не постіть у судах і сварках» (див. Іс. 58:4). Не
їж м′яса, але пожираєш брата! Стримуєшся від вина, але не поборюєш своєї
зарозумілості!...» Людська природа, зранена первородним гріхом, втратила
гармонію душі і тіла, стала схильною до різного роду провин і гріхів,
податливою на душевні й тілесні пристрасті. Ми вимушені тепер не лише «в поті
чола здобувати свій хліб», але й вести духовну боротьбу. Часом докладаємо чималі
зусилля, щоб іти вузькою стежиною Христових заповідей. Самотужки вирватися з
тенет гріха, набувати християнські чесноти й духовно зростати ми не можемо.
Користаємо зі скарбниці Святих тайн, слухаємо Слово Боже, молимось, вчимося з
досвіду праведних і святих. Але десь у щоденності мимоволі розгублюємо те, що
нам дароване і що ми з Божою допомогою здобули. У вирі щоденних клопотів іноді
віддаємо перевагу нетривким людським здобуткам, нехтуючи Божими шляхами й
занедбуючи плекання християнських цінностей. Піддаємось марнославству, гордині,
заздрості й гніву, розкошам і лінивству… Щоб привернути втрачені позиції,
віднайти розгублене і здобути глибоку єдність із Богом, Церква закликає нас
зануритися у «світлу печаль посту». Світла туга за Богом – джерелом правдивої радості й
добра – спонукає нас зупинитись, глибоко переосмислити свої вчинки і внутрішнє
спрямування серця, проаналізувати свої земні шляхи: чи, бува, не віддалилися ми
у своїй мандрівці від Небесного Отця, як блудний син? Це також час співстраждання з Господом Ісусом і
глибокої вдячності за дар спасіння. Він прийшов до нас –
Адамових нащадків, – щоб подати руку порятунку і примирити з
Отцем. Він сам у своїм тілі виніс наші гріхи на хресне дерево, «щоб ми, вмерши
для гріхів, жили для справедливості, – ми, що Його синяками зцілились» (1Петра
2:24). Піст – це час розквіту чесноти скромності і
смирення. «Хто бо тебе вирізняє? Що маєш, чого б ти не одержав?
Коли ж одержав, то чому вихваляєшся, неначе б не одержав?» (1Кор. 4:7). Піст – час стриманості у її багатогранному вимірі.
Адже про яке покаяння, навернення і смирення можемо говорити, відкинувши
стриманість? Каяття в ненажерливості та пияцтві?.. В надмірній балакучості,
некерованих емоціях і грубій лайці?.. Смирення в забавах під гучну музику й
пісні цього марнославного світу?.. – Звісно, без стриманості від усього цього
немислиме ані роздумування про спасенні Христові страждання, ані долання свого
хресного шляху. Немислиме правдиве каяття, смирення і єднання з Богом. Тому
Церква у цей час закликає нас – своїх дітей – до особливої стриманості і
скромності. Інакше не здобудемо правдивих духовних плодів і не зможемо вповні
пережити радість Христового Воскресіння. Маємо вмерти для гріха, щоб жити із
Христом. Шлях до славного Воскресіння лежить через дерево
хреста. Нести хрест, вмирати – це означає йти слідом за Христом вузькою
стежиною, остерігаючись «широких шляхів» – легковажного життя, що маскується
під виглядом добра. «Входьте вузькими дверима, бо просторі ті двері й розлога
та дорога, що веде на погибель, і багато нею ходять. Але тісні ті двері й
вузька та дорога, що веде до життя, і мало таких, що її знаходять» (Мт. 7:13,
14). «Ось тепер
– час сприятливий, ось тепер –
день спасіння» (2Корінтян 6:2). Слухаймо Боже Слово, яке промовляє до нас,
користаймо з літургійної молитви, що є справжньою скарбницею Церкви, особливо в
часі спасенної Сорокаденниці. Приступаймо до святих Тайн, чинімо належну покуту
й усуваймо хиби. Плекаймо християнську любов і милосердя. І нехай не забракне
нам рішучості. Належно пройшовши сорокаденний шлях посту, зустрінемо
Воскреслого Христа. Очищені постом і каяттям, чистим серцем поєднаємося із
Небесним Отцем. Стихири Вечірньої, яку служать у Сиропусну неділю,
чудово відображають справжній смисл і мету Великого посту: «Поквапмось усі
смирити тіло стриманістю, проходячи божественний шлях безплямного посту.
Молитвами та сльозами шукаймо Господа Спасителя і забудьмо врешті всю злобу,
взиваючи: Згрішили ми перед Тобою, Христе Царю! Спаси нас, Добросердний, як
колись ніневітян, і вчини нас учасниками небесного царства. Засяяла Твоя
благодать, Господи, засяяло і просвічення душ наших. Це час підхожий, це пора
покаяння. Тож відкладімо темні діла і зодягнімося в одежу світла, щоб,
пропливши велике море посту, прибули ми до воскресіння на третій день Господа і
Спаса нашого Ісуса Христа, що спасає душі наші”. Отець - диякон Пімен, ЧСВВ | |
|
Всього коментарів: 0 | |